fbpx
22 februari, 2022

Effektcertifierade hos Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers Effektsystem lanserades mot slutet av 2021 som branschstandard för att definiera hur vi mäter effekten på olika typer av marknadskommunikation. Mustascherna Sofia Persson och Richard Ingemann deltog vid den allra första utbildningen under januari och klarade sedan båda två provet för att få sina effektcertifikat.

Det finns idag möjlighet till en oändlig mängd data. Det är lätt att råka fokusera på ett urval mätbara mål som i sig inte ger användbar information på om kommunikationen gett egentligt affärsvärde eller drivit lönsam tillväxt.

Effektcertifieringen innebär att vi kan ge våra kunder en större insikt i hur marknadskommunikationen vi skapar fungerar. Genom att välja rätt mätbara mål utifrån det som önskas av insatsen kan vi synliggöra vad som rent konkret gett gensvar och resultat.

Effektsystemet består av 36 mätområden indelat i 6 grupperingar:

  • Media/investeringar
  • Digitala mått
  • Kampanjmått
  • Varumärkesmått
  • Ekonomiska mått
  • Relationsmått

Vill du veta mer om hur effekt mäts på bästa sätt för just er typ av verksamhet? Slå Richard eller Sofia en signal! 

Vill du själv bli effektcertifierad eller certifiera din verksamhet? Läs mer om utbildningen och certifieringen hos Sveriges Annonsörer: https://bit.ly/392unjo