Att energieffektivisera ventilationen ger både ekonomiska vinster och stor förändring i klimatpåverkan. Branschorganisationen Svensk Ventilation ville få fastighetsägare att inse värdet av att energieffektivisera, minska sin driftkostnad och bli mer hållbara. Det landade i kommunikationskonceptet Smart drag.
Play Video
Kampanjsajten Smartdrag.se utgör navet. Under kampanjen drevs målgruppen hit via bl a programmatiska banners, annonser i sociala media och även tryckt fackpress. Parallellt med kampanjen fick medlemsbolagen utbildning i marknadsföring och en rejäl verktygslåda med kampanjkomponenter att anpassa till sin egen marknadskommunikation.
Resultatet slog alla förväntningar. 516% fler besök till kampanjsajten än uppsatt mål. Tillgången till tips och kunskap samt att lätt hitta installatörer med expertkompetens gav dessutom både bra längd på besökstid och återbesök.
CTR (Click Through Rate) från LinkedIn på ca 4% slog benchmark 0,65% med råge. Engagemanget hamnade på 285% högre än genomsnittet. Inte bara smart drag – fullt drag!
En kortlek med specialdesignade ikoner var en uppskattad del i kampanjen. Med de stigande valörerna inom vardera kategori ökade även värdet av åtgärden eller den nya kunskapen.