Kollektivtrafiken är möjliggörare. Den finns i hela vårt samhälle och ger frihet att ta sig dit man vill. Att resa kollektivt är hållbart, inte enbart ur miljöperspektiv. Det är även socialt hållbart eftersom det minskar ojämlikhet och ger alla individer självständighet.
Blekingetrafiken önskade hjälp att uppmärksamma kollektivtrafikens nytta ur perspektivet social hållbarhet. Uppdraget var att ta fram ett långsiktigt kommunikationskoncept som kan utvecklas under flera år framåt. Med ”För att…” skrapar vi på toppen av isberget till alla de tusentals anledningar som människor har för att resa.
En styrka med konceptet är det dramaturgiska upplägget. Filmerna kan produceras korta för att var och en berätta om en individ, men också sättas samman till längre versioner för att förstärka våra olikheter. Strategin bakom kanalvalen är att låta budskapet möta människor i avslappnade omständigheter – primärt i rörligt media. Den första kampanjperioden rullade på bio, youtube och TV4 Play.
"För att…” är ett inkluderande och inspirerande sätt att berätta kollektivtrafikens nytta utan att i sig visa själva resan.