Arbetsgivarvarumärket är affärskritiskt

water skiing people

Faktum är att företag med aktivt kulturarbete är mer lönsamma än andra. Ändå är det vanligt att arbetsgivarvarumärket inte behandlas som den strategiska tillgång det faktiskt är. Fastän behovet idag är större än någonsin. För hur byggs kultur och kundrelationer när vi inte ses irl lika ofta som förut?

Ett tydligt och levbart arbetsgivarvarumärke är motiverande för alla inblandade. Det ger kund- och medarbetarlojalitet. Och underlättar rekrytering av rätt kompetens*. Lönsamheten är enbart den givna belöningen för en lyckad satsning på människorna bakom varumärket. Men förväxla inte satsningen med ett sprintlopp – för kultur är det dagsfärsk kondition som gäller.

 

På Mustasch fascineras vi av arbetsgivarvarumärken. Vilken kraft som skapas när ett bolag eller organisation vågar stå för något unikt som medarbetarna kan känna sig delaktiga i, motiverade av och stolta över. Ändå är lösningarna så vitt skilda. Ändå är den initiala utmaningen i denna typ uppdrag i princip alltid den samma – bilden av företagets kultur skiljer sig mellan ledning och medarbetare. Något som skapat distans, ineffektivitet och frustration i organisationen.

 

Att senaste åren har påverkat hur kollegor arbetar och kommunicerar har inte gjort det lättare. Just därför är företagskultur och arbetsgivarvarumärke mer affärskritiskt än någonsin. Är det hög tid att ta tjuren vid hornen hos er? Kanske vet ni att det måste göras – men det finns osäkerhet kring hur. Har fenomenet ”analysis is paralysis” uppstått?

 

Börja med att kartlägga nuläget – hur lika eller olika tänker ledning och medarbetare. Hur stort är gapet och vad krävs för att brygga det? Våga kommunicera högt och brett. Involvera – hitta samsyn och motivation. Förstärk det som är bra, åtgärda det som är mindre bra för att förankra en ny, gemensam bild och upplevelse. Att jobba med kulturen skapar mening och sammanhang – det blir till kittet i organisationen.

 

Vid behov av att rekrytera ny kompetens, är ditt företags värderingar, kultur och goda rykte ofta helt avgörande för att locka kvalificerade kandidater. Dessutom går det snabbare och för lägre kostnad. Undersökningar pekar på att rekryteringskostnader kan halveras med ett starkt arbetsgivarvarumärke!**

 

Funderar ni på hur ni ska hitta ert unika anslag och bli mer konkurrenskraftiga? Hur ni ska få arbetsgivarvarumärket motiverande och levbart? Lugn. Det finns oändligt med sätt att komma i joggingskorna och ur startblocket. Börja med att prata och gräva där ni står innan ni drar iväg. Och vill ni ha hjälp att hitta guldkornen och se till att de glimrar – tveka inte – ta hjälp av en kommunikationsbyrå – här till exempel finns ett helt gäng mustascher bara ett klick bort.

Signa upp för vårt nyhetsbrev